Skriveblokade

En tur hos diætisten – LIVA

Jeg skrev lidt om det i går (nat), hvor jeg fik lettet hjertet en smule, at jeg er startet hos en diætist. Det er egentlig et såkaldt Liva-forløb, som rigtig mange kommuner tilbyder, hvilket faktisk er en app.

Jeg havde hørt om konceptet på facebook og så tilfældigvis, at der nu var åbnet op for nye tilmeldinger i min kommune. Uden at vide, hvad jeg gik ind til, hentede jeg appen og meldte mig til. Det er med accept af, at mine oplysninger bliver delt med min læge og vejlederen. Inde i appen skulle man starte med at krydse af, hvor ens problemer lå. Jeg krydsede overvægt og stress af. Jeg mener ikke, at jeg har stress, men det var ligesom det, der kom tættest på min problemstilling med mit triste humør, manglende overskud og uoplagthed. Der var også mange andre muligheder så som diabetes, KOL, forhøjet blodtryk og meget andet.

livaapp

I fredags blev jeg så kontaktet af min vejleder, som er diætist og vi aftalte en tid i til samtale i går. Det var ekstremt grænseoverskridende, men samtidig glædede jeg mig helt vildt. Selve samtalen tog halvanden time. Det er herefter meningen, at vi skal kommunikere over appen.

Vi startede ud omkring min overvægtshistorik, mit humør og mine spisevaner generelt og hun var bare så god til at spotte alle mine problematikker. Især det der med, at man slår sig selv oven i hovedet. For det gør jeg ALTID! Hvis jeg “synder” eller “falder i”, så er det lige meget, hvor godt jeg har gjort det, men den ene fejl overgår alt det positive.

Og med udgangspunkt i det med at slå sig i hovedet, lavede vi nogle små daglige mål, som er overskuelige og nogle helt små skridt i stedet for at vende det hele på hovedet med madplanen, regler og retningslinjer. Så kan vi altid bygge på som tiden går. Mine små mål er:

  1. stå tidligt op 4 dage om ugen – for at komme godt i gang med dagen
  2. Spise en ordentlig morgenmad hver dag. Fx nøglehuls- og fuldkornsmærket morgenmadsprodukt med mælk.
  3. Om aftenen, hvis jeg føler mig sulten, skal jeg spørge mig selv, om jeg er så sulten, at jeg kan spise en rugbrød. Hvis det er tilfældet, spiser jeg mig en sund snack. Hvis det ikke er tilfældet, så lader jeg være med at spise noget. Dette er dog kun 5 dage om ugen.
  4. Jeg skal gå 180 minutter om ugen. Det lyder af lidt, men hun var fortaler for, at vi startede langsomt ud.

Jeg er motiveret og jeg er allerede godt i gang. Jeg synes, at det er overskueligt og jeg tror, at det er en god måde at få nogle succesoplevelser på.

.xxlmor.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Skriveblokade